7 klaidingi įsitikinimai apie automobilius su turbo varikliais 1

7 klaidingi įsitikinimai apie automobilius su turbo varikliais

Svarbiausia yra tai, kad turbo varikliai yra mažiau patikimi nei atmosferiniai. Tai tiesa, bet ne visai. Kodėl varikliui reikia turbokompresoriaus? Įprastame atmosferiniame vidaus degimo variklyje cilindrai užpildomi kuro ir oro mišiniu dėl vakuumo, kuris atsiranda stūmokliui judant žemyn. Tuo pačiu metu cilindro užpildymas, net ir su visiškai atviru droselio vožtuvu, vyksta ne daugiau kaip 95% – tam turi įtakos įsiurbimo sistemos pasipriešinimas bei paviršiaus nelygumai.

Ir kaip padidinti mišinio, tiekiamo į cilindrą, tūrį, kad gautumėte daugiau galios? Būtina pumpuoti orą slėgiu. Štai ką ir daro turbokompresorius. Išmetamosios dujos suka turbiną, kuri per veleną suka kompresoriaus sparnuotę. Ji suspaudžia orą ir stumia jį į cilindrą. Atitinkamai, kuo daugiau oro, daugiau degalų, tuo didesnė galia.

Variklio su turbokompresoriumi negalima iš karto užgesinti – iš dalies tiesa

Nė vienas gamintojas nedraudžia nedelsiant išjungti variklį, net ir po darbo su didelėmis apkrovomis. Ir veltui! Jei dideliu greičiu judėjote greitkelyje arba įveikėte kalnų serpantinus, tada, sustoję automobilių stovėjimo aikštelėje, geriau leisti varikliui veikti taip, kad turbokompresorius šiek tiek atvėstų. Priešingu atveju, net geriausia alyva gali koksuoti turbokompresoriaus veleno įvorėje ir sandarikliuose. O jeigu prieš automobilių stovėjimo aikštelę važiavote lėtai, kompresoriaus aušinimui nereikia papildomo laiko.

Centrinė turbokompresoriaus dalis su sandarikliais yra labai arti turbinos karštosios dalies, kurie veikiant didelei variklio apkrovai nuo aukštos temperatūros šviečia raudonai tamsoje.

Hibridiniai automobiliai tik su atmosferiniais varikliais – netiesa

7 klaidingi įsitikinimai apie automobilius su turbo varikliais 2Paprastuose ir palyginti nebrangiuose hibridiniuose automobiliuose dažniau montuojami atmosferiniai varikliai, veikiantys ekonomiškiausiais Atkinsono ciklais. Tačiau tokie varikliai turi gana nedidelę specifinę galią, todėl kai kurie gamintojai į hibridinius įrenginius įtraukia turbo variklius. Pavyzdžiui, automobilyje „Mercedes-Benz E300de” (W213) kartu su elektriniu varikliu veikia turbodyzelinas. O BMW 530e variklio skyriuje yra 2,0 litro benzininis variklis iš modelio 520i. Suporuoti su elektriniu varikliu, jie gamina 249 AG galią.

Turbo varikliai yra nejautrūs oro temperatūrai – netiesa

Beveik visuose šiuolaikiniuose turbo varikliuose yra įdiegti oro aušintuvai – tarpiniai aušintuvai (interkuleriai). Suspaustas oras kompresoriuje įkaista, sumažėja oro tankis, pablogėja cilindrų užpildymas. Todėl aušintuvas sumontuotas oro srauto iš kompresoriaus kelyje į įsiurbimo kolektorių, kuris sumažina suslėgto oro temperatūrą. Tačiau vasarą lauko oro pūtimo poveikis bus daug mažesnis, nei šaltuoju metų laiku. Nenuostabu, kad gatvės lenktynininkai prieš pradedant lenktyniauti ant tarpinio aušintuvo korio uždeda sauso ledo. Beje, atmosferiniai varikliai šaltu ir drėgnu oru taip pat traukia šiek tiek geriau: oro tankis yra didesnis, o detonacijos slenkstis stumiamas atgal.

Turbokompresorius pradeda veikti tik esant aukštiems apsisukimams – netiesa

7 klaidingi įsitikinimai apie automobilius su turbo varikliais 3Turbokompresoriai pradeda suktis, kai variklis veikia minimalia tuščiąja eiga, o padidėjus variklio apsisukimų dažniui, padidėja jų našumas. Turbo „duobė“ yra praeities dalykas. Dėl mažo dydžio ir lengvos veleno  konstrukcijos turbokompresoriaus inercija yra maža ir greitai išsisuka iki efektyviausio greičio. Be to, šiuolaikinės konstrukcijos turi reguliuojamą, elektroniniu būdu valdomą aktuatorių, kurio dėka turbokompresorius visada veikia optimaliu režimu. Todėl variklis gali sukurti maksimalų sukimo momentą esant nedideliems variklio sūkiams ir jį išlaikyti gana ilgą laiką.

Turbo varikliai nėra derinami su visomis transmisijomis – iš dalies tiesa

Daugelis gamintojų, kurie praneša apie didžiausią savo greičių dėžių patikimumą, vis dėlto bijo juos sujungti su didelio sukimo momento dyzeliniais varikliais.

Kalbant apie benzininius variklius, situacija paprastesnė. Dažniausiai Japonijos gamintojai montuoja greičių dėžes, suporuotas su benzininiais atmosferiniais varikliais, kuriuose didžiausias sukimo momentas yra ties 4000-4500 aps./min. Akivaizdu, kad transmisijos sankabai nepatiks, kai galingas turbodyzelinis variklis visą jo gana didelį sukimo momentą pasieks nuo 1500 aps./min.

Visi gamintojai turi paprastus automobilius su atmosferiniais varikliais – netiesa

Daugelis Europos gamintojų (pvz., „Volvo”, „Audi”, „Mercedes-Benz” ir BMW) nustojo gaminti, net žemiausios klasės automobilius su atmosferiniais varikliais.

Ir ar žinote, kaip nustatyti, ar variklis turi turbokompresorių, ar ne, tik pažvelgus į pagrindines technines charakteristikas?

Jei variklio darbinio tūrio litrų skaičius, padaugintas iš šimto, yra žymiai didesnis nei arklio galių kiekis, variklis bus be papildomų galios agregatų. Pavyzdžiui, variklis, kurio darbinis tūris yra du litrai ir kurio galia yra 150 AG, bus atmosferinis.

Laikai, kai „Honda” varikliai, kurių darbinis tūris buvo 1,6 litro, generuodavo 160 AG, jau seniai praėjo. Prieš trisdešimt metų tokie varikliai turėjo minimalius toksiškumo apribojimus ir sukosi iki 8000 aps./min. Varikliai su tiesiogine kuro įpurškimo sistema turi žymiai didesnį galios tankį. „Mercedes-Benz” ir „Renault” bendros gamybos variklis, kurio darbinis tūris yra 1,33 litro, kuris taip pat sumontuotas „Renault Arcana” masinėje gamyboje, išvysto 150 AG, o dviejų litrų „Volvo” agregatas išvysto 249 AG.

Turbo varikliai tokie pat patikimi kaip ir atmosferiniai varikliai – iš dalies tiesa

7 klaidingi įsitikinimai apie automobilius su turbo varikliais 4Pastaruoju metu vyksta variklių su kompresoriumi ir atmosferinių variklių ilgaamžiškumo bei patikimumo lenktynės. Bet ne todėl, kad „turbo” vejasi – o greičiausiai priešingai.

Nedaugelis pasiekia 200 000 km ridą. Tam yra daug priežasčių: efektyvumo ir ekologiškumo reikalavimai, dizaino supaprastinimas ir gamintojų ekonomija konstrukcinėms medžiagoms. Taip pat ir savininkai pradėjo elgtis su automobiliais vartotojiškai. Pirmieji savininkai, važinėjantys iki garantijos pabaigos, nėra suinteresuoti kruopščiai rūpintis savo automobiliu, kad šis kuo ilgiau tarnautų, o „antrosios rankos” dažnai, po ne labai ilgo naudojimo susiduria su daugybe gedimų, ir toliau „prastumia“ automobilį. O ten jau visiškai prarandama sąžininga (tikra) rida ir aptarnavimo bei remonto istorijos pėdsakai.