Turbinos gedimo priežastys ir kaip jų išvengti
Automobilio turbina yra vienas iš svarbiausių variklio komponentų, padedančių padidinti galingumą ir efektyvumą. Tačiau šis sudėtingas mechanizmas yra jautrus įvairiems gedimams, kurie gali sutrikdyti automobilio darbą. Šiame straipsnyje apžvelgsime pagrindines turbinos gedimo priežastis ir pateiksime patarimus, kaip jų išvengti, kad jūsų automobilis veiktų sklandžiai ir ilgai tarnautų.
Nešvarumais (abrazyvas) užterštas tepalas
GEDIMO PRIEŽASTIS
Sukelia gilius įbrėžimus ir įtrūkimus (kietos metalo atplaišos) slydimo įvorėje, tuo tarpu guoliavietė pažeidžiama šiek tiek mažiau. Velenas ir korpuso vidus pagaminti iš stipresnio metalo, todėl juos pažeisti sunkiau.
PATARIMAS
Išmatuoti tepalo slėgį. Nuimti karterį ir patikrinti tepalo siurblio paėmėjo tinklelį ar neužkimštas kuro nuodegomis (kietoji frakcija, granulės), jeigu užkimštas – tai reikia keisti po kuro purkštukais tarpiklius „šaibas“. Nuėmus variklio karterį bei tepalo siurblį, išvalyti nešvarumus, patikrinti tepalo siurblio kokybę. Peržiūrėti tepalo padavimo vamzdelius ar nėra užkimštų filtriukų bei atplaišų juose (geriau pakeisti naujais). Dažniau keisti geros kokybės tepalus (intervalu 10 000 max 15 000 km) ir naudoti geros kokybės tepalo filtrą.
Didelė temperatūra
GEDIMO PRIEŽASTIS
Dėl didelės temperatūros ties slydimo guoliais, ant veleno kaklelio atsiranda alyvos nuodegų ir kokso.
PATARIMAS
Naudojama netinkama alyva. Riekia patikrinti tepalo slėgį, nuimti variklio karterį bei tepalo siurblį ir įvertinti siurblio susidevėjimą. Apžiūrėti tepalo padavimo vamzdelius į turbiną ar nėra užsikimšę ir ar nėra juose papildomai įmontuotas filtriukas. Jeigu yra filtriukas, jį pašalinti.
Užkišta išmetimo sistema
GEDIMO PRIEŽASTIS
Išsilenkusi nuo karščio galinė veleno dalis, susidaręs spaudimas išmetimo sistemoje išdaužo atraminį guolį ir žiedavietes. Turbina praleidžia tepalus.
PATARIMAS
Patikrinti ar neužkimštas DPF suodžių filtras, katalizatorius, ar kitos su išmetimo sistema susijusios detalės.
Kieti pašaliniai objektai įsiurbimo sistemoje
GEDIMO PRIEŽASTIS
Objektai patekę per įsiurbimo sistemą į kompresoriaus sparnuotę pažeidžia plonas aliuminio menteles.
PATARIMAS
Keičiant oro filtrą buvo neišvalyta filtro dėžė, arba naudojamas prastos kokybės filtras, arba senai keistas. Tai pat galėjo netyčia į įsiurbimo žarną įkristi šiukšlių ar kitų svetimkūnių.
Minkšti svetimkūniai įsiurbimo sistemoje
GEDIMO PRIEŽASTIS
Minkšti svetimkūniai, tokie kaip medžiagos atplaišos ar popierinės servetėlės, patekusios per įsiurbimo sistemą sukelia sparnuotės pažeidimą. Paprastai mentelės išlinksta.
PATARIMAS
Keičiant oro filtrą ar oro įsiurbimo vamzdžius, nebuvo pašalinta sutrūkusios sandarinimo movos, ar jose palikta servetėlės ar kitokia atplaiša. Naudojamas prastos kokybės filtras, kuris sudrėkęs plyšta, ar yra retai keičiamas.
Chemiškai užterštas tepalas
GEDIMO PRIEŽASTIS
Praradęs tepimo savybes, chemiškai užterštas tepalas stipriai išdilina veleną ir slydimo guolius, juos perkaitina. Dažniausiai tai sukelia į alyvą patekęs kuras, aušinimo skystis, kuris sumažina alyvos tepimo savybes.
PATARIMAS
Gali būti prapūsta variklio galvutės tarpinė, prakiuręs tepalo aušintuvas, kuro purkštukai nelaiko slėgio, pilamas netinkamas tepalas su priemaišomis.
Sumažėjęs tepalo padavimas į turbiną
GEDIMO PRIEŽASTIS
Dažniausiai sukeliamas dėl atplyšusios tepalo nubėgimo tarpinės ar naudojamo hermetiko, kuris dalinai ar visai užkiša tepalo siurblio paėmimą ar padavimą (vamzdelį) į turbokompresorių. Gedimas lengvai atpažįstamas iš perkaitusių ir spalvą pakeitusių veleno guoliaviečių.Arba visiškas alyvos nebuvimas, kuris sukelia daug didesnių ir rimtesnių gedimų, per labai trumpą laiką.
PATARIMAS
Naudojama netinkama alyva. Patikrinti ir išmatuoti tepalo slėgį. Nuimti karterį ir patikrinti tepalo siurblio paėmėjo tinklelį ar jis neužsikišęs. Nuimti tepalo siurblį ir įvertinti siurblio susidevėjimą,
jeigu yra nors kokių vidaus pažeidimų – būtina jį keisti. Apžiūrėti tepalo padavimo vamzdelius į turbiną ar jie nėra užsikimšę ir ar nėra juose papildomai įmontuotas filtriukas. Jeigu yra filtriukas, jį pašalinti.
Persisukimas
GEDIMO PRIEŽASTIS
Pažeidžiami veleno sparneliai, kurie nuo per didelių apkrovų tiesiog atitrūksta. Gedimo priežastys panašios į sukeltas pašalinių objektų, bet skiriasi matomais įtrūkimais veleno paviršiuje.Retais atvejais, dėl per didelių sūkių. Dėl per didelių sūkių veleno galvutė gali lūžti perpus. Esant didesnėms nei leistina apkrovoms įtrūkimai plečiasi ir galiausiai sukelia staigų veleno lūžimą.
PATARIMAS
Peržiūrėti visą įsiurbimo sistemą (žarnas, aušintuvą, kolektorių). Pažeistą detalę pakeisti. Patikrinti elektrinę ir vakuuminę turbokompresoriaus valdymo sistemas (kompiuterio pagalba).
Nepriežiūra
GEDIMO PRIEŽASTIS
Druskos arba smėlis sukelia stiprią eroziją/koroziją, kuri laikui bėgant pažeidžia menteles. Kartais gali lūžti dėl metalo nuovargio.
PATARIMAS
Naudojamas prastos kokybės filtras arba yra retai keičiamas.
Kieti svetimkūniai išmetimo sistemoje
GEDIMO PRIEŽASTIS
Svetimkūniai patekę kartu su išmetimo dujomis pažeidžia veleno priekines mentės briaunas. Net tokios mažos dalelytės, kaip nuo kolektoriaus atskilusios rūdys, gali sukelti esminį, dideliais sūkiais besisukančio veleno pažeidimą.
PATARIMAS
Patikrinti variklio kaitinimo žvakes, išmetimo kolektoriaus būklę (jeigu metalo konstrukcijos – keisti nauju), patikrinti įsiurbimo kolektoriuje esančias sklendes (jeigu jos numatytos automobilio konstrukcijoje).