Turbokompresorius yra neatsiejama modernaus dyzelinio variklio dalis, leidžianti žymiai pagerinti visas naudingąsias variklio charakteristikas. Tačiau jis taip pat yra viena iš lengviausiai pažeidžiamų ir brangiausiai remontuojamų variklio dalių. Kaip jį saugoti, remontuoti ir kada keisti?
Veikimo principas
Turbokompresoriaus veikimo principas yra paprastas: variklio išmetamosios dujos suka turbiną, kuri velenėliu suka priešingame mazgo gale esantį kompresorių. Pastarasis tiekia padidintą oro kiekį į variklio degimo kamerą. Kuo daugiau oro, tuo geriau sprogsta degalų mišinys. Dėl to žymiai pagerėja variklio sukimo momentas ir jo galia.
Turbokompresoriaus „ligos ir gydymas“
Nors didesnis oro kiekis reikalauja ir didesnio degalų kiekio, turbokompresorius leidžia pasiekti žymiai geresnę degalų ekonomiją, palyginti su analogiško pajėgumo, bet be turbokompresoriaus varikliu. Be to, variklis su turbina yra mažesnis ir lengvesnis. Vienintelė nepalanki savybė yra tai, kad turbina pakeičia šiluminį variklio balansą, o tai yra labai svarbu eksploatuojant variklį.
Turbinų tipai
Turbinų yra kelių tipų: fiksuotomis mentėmis, kintamos geometrijos mentėmis ir dvigubos („twin scroll“). Fiksuotų menčių turbinos yra ilgaamžiškiausios ir pigiausiai remontuojamos, tačiau jų efektyvumas pasireiškia siauriausiame sūkių diapazone. Kintamos geometrijos mentės veikia plačiame diapazone, tačiau jų mechanizmas yra subtilesnis ir brangiau remontuojamas. Dvigubos turbinos apjungia abiejų pirmųjų privalumus, veikia įvairiuose sūkių diapazonuose ir yra ilgaamžiškesnės.
Tinkama eksploatacija
Didžiausia turbinų problema yra ta, kad jos veikia itin ekstremaliomis sąlygomis. Greitai besisukanti ir išmetamųjų dujų kaitinama turbina labai įkaista. Perkaitimas, temperatūrų kaita ir tepimo sutrikimai yra didžiausi turbokompresorių priešai. Norint to išvengti, reikia tinkamai prižiūrėti variklį ir juo naudotis. Teisingo elgesio su turbokompresoriniais varikliais taisyklės yra paprastos, bet jų reikia nuosekliai laikytis.
Turbokompresoriaus veikimo resursas prilygsta variklio resursui, tačiau dėl jautrumo naudojimo sąlygoms turbina dažnai tarnauja trumpiau. Tinkamai prižiūrimi turbokompresoriai gali atlaikyti bent milijoną kilometrų. Skirtingos klimato sąlygos, kelio reljefas ir maršrutų sudėtingumas gali labai paveikti mazgo tarnavimo laiką.
Tepimo sutrikimai
Ekspertai tvirtina, kad beveik pusė turbinų gedimų priežastis yra tepimo sutrikimai. Apie 40 procentų gedimų sukelia mentėms žalingi pašaliniai objektai, patekę iš variklio arba oro tiekimo sistemos. Likę 10 procentų gedimų kyla dėl įvairių kitų priežasčių, tokių kaip perkaitimas ar defektai.
Variklio alyva ne tik tepa turbokompresoriaus guolį, bet ir aušina šį mazgą. Pašaliniai objektai alyvoje paspartina visų tepamų paviršių dilimą. Mažesnis alyvos slėgis mažina kompresoriaus resursą.
Laiku keičiant variklio alyvą ir filtrus, galima išvengti šių problemų. Taip pat svarbu naudoti gamintojo rekomenduojamą alyvą.
Perkaitimas
Naudojant nekokybiškus degalus arba netinkamai sureguliavus variklį, turbina gali labai perkaisti. Perkaitimą rodo ant korpuso atsirandančios dėmės. Tai gali sukelti korpuso trūkinėjimą, tarpiklių ar guolių pažeidimus.
Norint pailginti turbinos veikimo trukmę, rekomenduojama pradėti važiuoti po variklio užvedimo praėjus bent minutei. Automobiliui sustojus, variklį išjunkite tik leidę jam dar bent minutę veikti laisvąja eiga.
Remonto poreikis
Tolimųjų reisų sunkvežimiams labai svarbu laiku pastebėti galimus gedimus. Turbinos gedimus išduoda atsiradę pašaliniai garsai, padidėjęs dūmingumas, tepalo sąnaudos ir sumažėjusi trauka. Garsas, intensyvėjantis švilpimas, alyvos nutekėjimai ir mentės pažeidimai yra aiškūs signalai, rodantys sistemos gedimą.
Restauracija
Turbokompresorius yra brangus mazgas. Naujos turbinos kaina gali siekti 500-1000 eurų, o restauravimas kainuoja 300-550 eurų. Internete galima rasti pasiūlymų pačiam restauruoti turbinas, tačiau specialistai to nerekomenduoja, nes svarbiausias procesas yra turbinos balansavimas.
Restauruojant keičiami guoliai, tarpikliai, turbinos ir kompresoriaus sparnuotės. Mazgas subalansuojamas ir patikrinamas jo hermetiškumas. Gamintojų atstovai siūlo galimybę seną kompresorių pakeisti į gamykloje restauruotą ir garantiją turintį mazgą, taip sutaupant.
Tinkamos naudojimosi taisyklės
Laiku keičiama gamintojo reikalavimus atitinkanti alyva, alyvos ir oro filtrai, leidimas turbinai įšilti ir atvėsti užvedus variklį arba prieš jį išjungiant, bei tolygus automobilio greitėjimas suteikia galimybę maksimaliai prailginti šio mazgo tarnavimo laiką. Taip pat svarbu tinkamai įvertinti turbinos būklę ir, esant poreikiui, ją restauruoti, taip sutaupant nemažai pinigų.