greiciu dezes alyvos keitimas Tepalų keitimas automatinėje pavarų dėžėje: kaip pakeisti alyvą automatinėje pavarų dėžėje

Šiuolaikinių automobilių automatinė pavarų dėžė suteikia vairuotojui komfortą ir žymiai lengvesnį valdymą. Taip pat nėra poreikio ilgam vairavimo įgūdžių įgijimui , kas leidžia išvengti klaidų,  būdingų pradedantiesiems.

Kartu su pranašumais visi žino apie automatinės pavarų dėžės trūkumus – aukštą agregato kainą, brangus jos remontas ir brangus aptarnavimas. Paskutiniai du punktai motyvuoja vairuotojus atidžiai stebėti jos būklę ir laiku pakeisti automatinės pavarų dėžės alyvą.

Iš trijų automatinių pavarų dėžių vis dar populiariausia yra su sukimo momento keitiklių. Joje sukimo momentas į transmisiją perduodamas specialaus skysčio – ATF, šnekamojoje kalboje vadinamos alyva, srove. Skiriamieji ATF įpatumai ir funkcinės savybės yra šios:

tam tikros vertės klampa (6–8 SAE), leidžianti beveik be nuostolių perduoti galios impulsą nuo sparnuotės iki turbinos beveik be nuostolių;

• gebėjimas atlaikyti slėgį iki 5 barų;

• trinties mechanizmų su specialiais priedais slydimo nebuvimas;

• trinančių dalių sutepimo užtikrinimas;

• galimybė aušinti sušylančia sistema;

• atsparumas oksidacijai ir putojimui;

• žema kietėjimo temperatūra;

• cheminės sąveikos su automatinės pavarų dėžės dalimis nebuvimas.

Ingredientų pasirinkimas norint pasiekti norimas savybes yra sudėtinga užduotis, kurią kiekvienas automobilio gamintojas sprendžia savaip. Eksploatavimo proceso metu  kai kurios iš šių savybių prarandamos – klampa pasikeičia, skystis užteršiamas trinties nuosėdų produktais, susilpnėja priedų poveikis.

Prieš kelis dešimtmečius ATF pakeitimas eksploatacijos metu buvo laikomas privaloma operacija nubėgus 60–100 tūkstančių km. Šiandien kai kurie gamintojai savo ATF skelbia amžinais, nereikalaujantys jų keisti iki automatinės pavarų dėžės gyvavimo pabaigos.

Šiuo atžvilgiu vartotojams kyla pagrįstas klausimas: ar reikia keisti alyvą automatinėje pavarų dėžėje?

Daugelis automobilių pramonės, taip pat remonto sričių ekspertų mano, kad norint pailginti automatinės pavarų dėžės tarnavimo laiką  – atnaujinti darbinį skystį reikia.

Kaip pasirinkti automatinės pavarų dėžės alyvą?

Norint pakeisti alyvą automatinėje pavarų dėžėje, reikia labai kruopščiai pasirinkti naują sudėtį. Teisingiausias sprendimas būtų naudoti originalius skysčius, nors jie yra daug brangesni nei neoriginalūs analogai. Renkantis pastarąjį, pirmenybė turėtų būti teikiama gerai žinomiems pasaulio prekės ženklams. Jokiu būdu neturėtumėte pirkti  pigių variantų.

Neoriginalios kompozicijos, net ir esant aukštai produkcijos kokybei, gali turėti prastesnes savybes, palyginti su originalia alyva. Pavyzdžiui, analogas gali turėti didesnį šiluminio plėtimosi koeficientą. Šis parametras nepakenks dėžei vasarą, tačiau šaltą žiemą dėl per didelio alyvos kiekio sumažėjimo,  pasireikš alyvos trūkumas , kuris yra kupinas mechanizmo sutrikimų.

Kai kuriais atvejais (ypač kai aptarnaujamos naujausios kartos automatinės pavarų dėžės) neįmanoma išsiversti be originalaus ATF. Tai paaiškinama tuo, kad jie yra pernelyg jautrūs alyvos sudėties pokyčiams ir reaguoja į neoriginalaus analogo atsiradimą smūgiais ir kitais sutrikimais. Tai yra būtent tais atvejais , kai dėžė pagaminta firmos ZF ( 6 pavarų).

Šiuolaikiniai automatai nuo pasenusių konstrukcijų skiriasi padidėjusiu pereinamųjų režimų skaičiumi, kai trinties sankaba nėra visiškai užblokuota ir veikia slydimo režimu. Jie žymiai padidina dinamines automobilio charakteristikas ir sumažina degalų sąnaudas.

Esant tokioms eksploatavimo sąlygoms, alyva tuo pačiu metu turi:

  • sumažinti paviršių trintį;
  • pašalinti šilumą nuo trinamų dalių;
  • būti sukimo momento keitiklio aukštos kokybės darbiniu skysčiu.

Nėra jokios garantijos, kad šias funkcijas atliks neoriginalus analogas. Šioje versijoje alyvos keitimas automatinėje dėžėje turėtų būti atliekamas tik su originaliu ATF. Šį faktą patvirtina remontininkai, teigdami, kad trinties sankabos, veikiančios su neoriginaliu pakaitalu, pernelyg dėvisi. Pažymima, kad su tokiu pakeitimu , pats vairuotojas jokių pasikeitimų dėžės veikime gali net nepastebėti.

Kaip keičiama automatinės pavarų dėžės alyva?

Be akivaizdžių alyvos keitimo automatinėje pavarų dėžėje pranašumų, šiame procese yra ir trūkumas. Jis susideda iš to, kad šviežia alyva pasižymi aukštesnėmis plovimo savybėmis.

Pilnai pakeitus visą skysčio tūrį, ši savybė lemia didelę ant vidinių paviršių susikaupusių nuosėdų masę, kuri, judėdama toliau kartu su srautu, užkemša vožtuvo korpuso solenoidus. Automobilis į tai reaguoja trūkčiojimais ir pavarų perdavimo vėlavimais.

Tokia susidėvėjusių automatinių pavarų dėžių reakcija yra tokia nuspėjama, kad profesionalios remonto įmonės paima kvitą ir parašą iš savininkų, apie gautą įspėjimą dėl galimo dėžės veikimo pablogėjimo po visiško alyvos keitimo.

Yra keli būdai pakeisti alyvą automatinėje dėžėje:

  • švelnus (tausojantis) pakeitimas;
  • paprastas dalinis pakeitimas;
  • pilnas pakeitimas.

Jei automobilio rida yra didesnė nei šimtas tūkstančių kilometrų, ankstesnių savininkų automatinės pavarų dėžės priežiūros istorija nėra žinoma, o alyva turi juodą spalvą ir degėsių  kvapą, tada geriausias skysčio atnaujinimo variantas būtų švelnus jo pakeitimas.

Švelnus pakeitimas atliekamas  išpilant du ar tris litrus viso pripildymo tūrio, kuris yra apie 10 litrų. Tokiu atveju pavarų dėžės karteris nepašalinamas ir filtras nepakeičiamas. Vietoj nupiltos , naujos alyvos pilama iki norimo lygio ir automobilis valdomas kaip įprasta. Po 1000 km važiavimo operacija kartojama. Kitas žingsnis – atlikti dalinį pakeitimą.

Paprastai dalinis alyvos keitimas automatinėje pavarų dėžėje atliekamas:

  • planuojamo ATF skysčio atnaujinimo atveju, kai mašina yra visiškai darbinga;
  • atliekant automatinės pavarų dėžės, kurios istorija nežinoma ir kurios rida viršija 100 tūkstančių km, atkūrimo procesą po dviejų ar trijų švelniu (tausojančių) pakeitimo etapų (žr. Aukščiau).

Tipiška dalinio keitimo operacija apima pavarų dėžės karterio nuėmimą, filtro keitimą ir viso turimo alyvos kiekio išleidimą nenaudojant aparatinių išspaudimo būdų. Taikant šią technologiją, išgaunama maždaug penki litrai ATF (~ pusė užpildymo tūrio).

Atliekant pilną alyvos keitimą, iš automatinės pavarų dėžės pašalinamas beveik visas užpiltas skystis. Tam naudojamas specializuotas įrengimas, kuris yra prijungiamas prie dėžės hidraulinės sistemos. Įrenginio sukeltas slėgis išspaudžiama seną užterštą alyvą nauja, švaria alyva, tai vizualiai registruojama permatomų vamzdelių pagalba.

Alyvos keitimas automatinėje pavarų dėžėje su techninės įrangos pagalba turi savo pliusų ir minusų. Privalumas  –  greitas ir beveik 100% sunaudojamo skysčio pakeitimas. Technologijos trūkumas – stiprus automatinės pavarų dėžės stresas dėl vožtuvo korpuso ir solenoidų užsikimšimo dėl naujos alyvos nuplautų nuosėdų, o tai gali sukelti įrenginio veikimo problemų.

Dėl šios priežasties pilnas pakeitimas naudojamas  tik kraštutiniais atvejais :

  • kai buvo įpiltas netinkamas skystis ir jo naudojimas daro akivaizdžią žalą įrenginiui;
  • atlikus kapitalinį automatinės pavarų dėžės remontą ir vėlesnį surinkimą, kurio eigoje buvo išpilta visa alyva;
  • keičiant alyvą palyginus naujajai pavarų dėžei, kurios rida yra iki 100 tūkstančių km, kai dėl nuosėdų dar nesusidaro pavojus užsikimšti vožtuvo korpusui.

Pilnas alyvos pakeitimas be pasekmių pačios automatinės pavarų dėžės veikimui,  galimas tik esant mažai automobilio ridai. Analogiškai pakeitus tepalą susidėvėjusioje dėžėje su labai užterštu skysčiu, mechanizmo gedimo tikimybė po procedūros yra labai didelė. Tokiu atveju jau per vėlu keisti alyvą – dėžę reikia remontuoti.

Apie alyvos keitimo procedūrą automatinėje pavarų dėžėje

Šiuolaikiniuose specialistų pažiūrose ir idėjose apie būtinybę keisti alyvą automatinėje pavarų dėžėje ir šių operacijų taisyklėse yra šie punktai:

  • automatinės pavarų dėžės alyvą keisti reikia;
  • pirmasis dalinis pakeitimas, nuimant pavarų dėžės karterį ir keičiant filtrą, turėtų būti atliekamas prie 80–100 tūkstančių kilometrų ridos;
  • esant sunkioms eksploatavimo sąlygoms, pirmasis dalinis pakeitimas turėtų būti atliktas po 60 tūkstančių kilometrų ridos;
  • Vėlesni daliniai pakeitimai turėtų būti atliekami kas 40-50 tūkstančių kilometrų, pavarų dėžės karterio nuėmimą ir filtro keitimą galima atlikinėti kas antrą kartą.

Kai kurie gerbiami autoritetingi  automobilių mechanikai mano, kad kuo dažniau keičiama automatinės pavarų dėžės alyva, tuo geriau. Į klausimą, kas kiek kilometrų reikia pakeisti alyvą automatinėje dėžėje, jie atsako: „Kas 30–40 tūkst. Km“.

Automatinė pavarų dėžė yra vienas iš brangiausių mechanizmų automobilyje. Norint kiek įmanoma prailginti įprastą jos veikimą, verta tiksliai laikytis gamintojo nurodymų tiek dėl ATF vartojimo skysčio keitimo laiko, tiek dėl aukštos kokybės analogo pasirinkimo.